Black Friday - et tapsprosjekt for mange.

Mange av Norges klesbutikker går med tap på Black Friday. Butikkene lar seg rive med av salgssirkuset og selger sesongvarer til spottpris.

Black Friday er et tapsprosjekt for mange butikker.

Black Friday kan ende med tap om man ikke jobber strategisk. (Foto: Rahul from Pexels)

Har kommet for å bli.

Virkes bransjedirektør innen faghandel, mote og fritid, Bror Stende, mener at Black Friday har kommet for å bli, og er du ikke med på karusellen kan du lide større tap enn om du er med:

- Butikker på småsteder er nok spesielt utsatt, de har ikke den samme kundegruppen som høyprofilerte storby-butikker. Butikker lokalisert inne på kjøpesentre vil nok også føle seg presset til å delta, da kjøpesentrene ønsker høye besøkstall denne dagen.

Stende fortsetter:
- Vi ser at uken før og etter Black Friday er svake uker, og velger du å ikke være med står du i fare for å bli den store taperen, kundene holder igjen for å få de gode tilbudene. Mitt råd til de små butikkene er å gå i dialog med leverandører og sjekke om de kan lage spesielle kampanjer for Black Friday, slik at man ikke gir bort varene sine før jul.

- Blant vinnerne denne dagen er de store merkevarene som kontrollerer hele sin verdikjede, kjøpesentre, nettselskaper og annonsører, som profitterer på økt aktivitet mot og i butikkene, sier han.

Julehandelen har flyttet seg.

I Virke sine julehandelsprognoser for 2019, anslås det at nordmenn kommer til å handle for 58 milliarder kroner i desember, som er en økning på 1,5 prosent fra i fjor. I tillegg viser en ny analyse fra NHO Service og Handel at julehandelen starter mye tidligere enn før, og hovedgrunnen er Black Friday.

Fra 2015 til 2019 (estimert) har andelen november-handel økt fra 45 prosent til 48 prosent av totalt forbruk på varehandel de siste to månedene. Fortsetter utviklingen på denne måten vil november-handelen snart være like stor som desember-handelen.

Black Friday er ikke for alle

- Gå i dialog med leverandørene dine og sjekk om dere kan få til spesielle Black Friday-kampanjer, sier Bror Stende i bransjeforeningen Virke faghandel. (Foto: Virke)

“The day the numbers turn black”.

Ørnulf Høyer i Høyer AS kan fortelle litt om opprinnelsen til Black Friday.

- Black Friday er et amerikansk uttrykk, og stammer fra uttrykket «The day the numbers turn black». Dette er altså dagen regnskapstallene til klesbransjen endrer seg fra røde underskuddstall til sorte overskuddstall. Dette forteller for så vidt litt om hvor små marginer klesbransjen jobber ut i fra, sier han og legger til:

- Tanken var å kvitte seg med en del av årets overliggere og ikke de aller ferskeste nyhetene, og med litt mindre rabatt enn man ellers måtte gitt ved slutten av året. I utgangspunktet er dette en god og forståelig idé, men ikke hvis det tar overhånd eller hvis det blir misbrukt. Nå som også netthandelen har kastet seg over denne muligheten og innført «Black Week», kupper det på mange måter Black Friday og skaper en utfordring for mange.

Nettbutikker skaper sterkt press.

Høyer mener at det hadde vært bedre for bransjen om Black Friday ikke hadde eksistert.

- Mange nettbutikker utnytter Black Friday i så sterk grad at det går ut over bransjen, og smitteeffekten medfører at mange fysiske butikker føler seg nødsaget til å gi mer rabatter på flere varer for å demme opp for denne type lekkasje. Men det er også mange fysiske butikker som ødelegger for andre ved at de selv bruker anledningen til å pushe varer med høye rabatter og bredere utvalg som et konkurransemiddel.

- Det har med andre ord blitt litt av et sirkus der man må prøve å være klok på hvordan man selv vil tilpasse seg. Og blir det for høye rabatter med for mange nye varer taper alle parter penger selv om omsetningen går opp for de som er mest aggressive, avslutter han.

Portrettbilde juli19

- Det hadde vært bedre for bransjen om Black Friday ikke hadde eksistert, sier Ørnulf Høyer i Høyer AS. (Foto: privat)

Valgte tidlig å ikke delta.

Flere velger å ikke delta på Black Friday, og Ferner Jacobsen er en av de som tidlig tok en beslutning om å holde seg utenfor dette konseptet.

– For vår del handlet det mest om at vi ikke ønsket å delta i dette «jaget» med rabatter midt i sesongen, og da her rett før den viktigste perioden i løpet av året. Samtidig så visste vi at dersom vi først ble med ville det bli vanskelig å snu og trekke seg ut igjen, sier Øyvind Hjelkrem-Haug, daglig leder for Ferner Jacobsen AS.

- Black Friday er nok ikke en dag som ødelegger for bransjen, men vi synes jo det er litt spesielt at man denne dagen kjører så store salgskampanjer. Slik bransjen er i dag er det jo i desember at året avgjøres, og spesielt i vårt segment, og da synes vi det er merkelig at vi skal kick-starte denne perioden med rabatt.

- Man kan jo si at man kjøper inn rabatterte produkter for å holde marginer og pushe omsetning, men for vår del handler dette om hvilken profil Ferner Jacobsen skal ha. Vi er veldig tydelige på dette slik at kundene våre har tillit til oss, avslutter Hjelkrem-Haug.

Bruker dagen til noe annet.

Istedenfor å bruke dagen på salg har Ferner Jacobsen valgt å bruke den til å gi noe tilbake. I fjor gav de cirka 500 bamser fordelt til Sykehusbarna, ulike barneavdelinger på sykehus og til Fattighuset, og vil i år også bruke dagen til noe tilsvarende.

Ferner Jacobsen gir heller til andre på Black Friday

På Black Friday gir Ferner Jacobsen til noen som trenger det mer. I 2018 gav de bamser til Sykehusbarna, ulike barneavdelinger på sykehus og til Fattighuset. (Foto: Ferner Jacobsen)