Black Friday nærmer seg - er du klar?

Black Friday har blitt en omdiskutert dag, noen deltar mens andre boikotter. Velger du å delta har vi laget en liste til deg slik at du kan forberede deg best mulig.

Black Friday - handleposer fulle av gode tilbud

Black Friday kan være god butikk for deg som bruker dagen strategisk. Photo by Kaboompics.com from Pexels

1. Evaluer fjoråret.

Skaff deg overblikk over tidligere resultater. Ta en titt i rapportene fra i fjor og evaluer. Gjør du de riktige grepene kan Black Friday være en innbringende dag, men husk at det kommer flere dager hvor du kan tjene like mye og kanskje mer enn det du gjør akkurat denne dagen. Husk at desember er måneden hvor kundene handler inn til jul, og selger du attraktive og sesongaktuelle varer for høyt rabattert på Black Friday kan du gå glipp av viktig omsetning senere i år.

2. Bestem deg for hvilke varer du vil rabattere.

Hvilke varer bør selges med rabatt? Hvor mye rabatt kan du gi for at det fortsatt skal være lønnsomt? Har du gamle varer du tror du kan få solgt denne dagen kan det være lurt å finne dem frem nå. Kundene er på jakt etter gode kjøp og kanskje du har det de er på utkikk etter. Finn varene frem og gjør en vurdering på hvor mye du kan selge dem for, og om det er aktuelt i det hele tatt.

3. Forbered kollegaene dine.

Hvordan gikk det i fjor? Var butikken underbemannet eller gikk det greit? Eller var dere for mange på jobb? Tenk gjennom dette slik at du kan forberede dine kollegaer på hvilke arbeidsoppgaver de skal ha denne dagen. Har du nettbutikk bør denne også tas med i beregningen, mange handler på nett på Black Friday. Har nettbutikken og den fysiske butikken samme lager? Synkroniseres lageret automatisk når en vare blir solgt eller må du holde tunga rett i munnen for ikke å selge samme vare to ganger? Sørg for at du har kontroll.

4. Forbered kundene dine.

Mange gjør research i forkant av Black Friday, og mange planlegger også kjøpene sine. Sørg for at du har tenkt gjennom hvilke kampanjer og aktiviteter du skal ha i butikken, nettbutikken og i de sosiale mediene/annonseplattformene du bruker. Fortell hva som kommer på salg og tenk gjerne mersalg. De siste dagene frem mot selve dagen kan risikere å bli travle, og det kan være fornuftig å ta bilder og klargjøre kampanjer allerede nå. Send sms til kundene dine og fortell hva som kommer på salg, de vil takke deg.

5. Belønn lojale kunder.

Lojale kunder er noe av det viktigste du har, sørg for at de føler seg ekstra spesielle denne dagen. Kan du gi ekstra bonuspoeng eller belønne dem på annet vis for å handle på Black Friday?

6. Klikk og Hent.

Sørg for at noen har ansvaret for å levere ut varer til de kundene som har benyttet seg av klikk og hent. Får kunden en dårlig opplevelse med dette på grunn av at de ansatte er opptatt med andre kunder, kan det føre til at de ikke benytter seg av klikk og hent igjen.

7. Gratis retur.

Kanskje du skal tilby de som handler på nett gratis retur denne dagen for å oppmuntre dem til å handle i nettbutikken din? Gjør du det enkelt for kunden er det større sannsynlighet for at salget ender opp hos deg.

Ønsker du å lese flere innlegg fra oss? Meld deg på vårt nyhetsbrev her.