Gjør butikken din synlig på nett

Lite kan være så frustrerende for deg som driver butikk som de kundene som kommer i butikken for å prøve produktene på før de går hjem og handler på nett. Men ikke fortvil, de finnes også de som gjør motsatt.
Vi snakker om webrooming!

Webrooming er når man undersøker på nett før man kjøper i butikk.

Flere og flere undersøker på nett før de kjøper i butikk.

Webrooming.
Man ser at fenomenet "webrooming" stadig vokser. Webrooming betyr ganske enkelt at konsumenten gjør undersøkelser på nett før hun går i den fysiske butikken og kjøper varene der. Denne trenden viser hvor viktig det er å ha et digitalt utstillingsvindu, hvor du får vist frem varene dine til eksisterende og potensielt nye kunder.

Butikkdød.
Butikkdød er et mye omtalt ord for tiden. Aviser og TV-kanaler flommer over av saker om nedgangstider innen handel og retail, og mange kjenner på kroppen at nye tider har kommet hva angår forbruksmønster og handel generelt. Men -utnytter man mulighetene som finnes kan den nye tiden gi økt salg gjennom flere kanaler, og dermed også flere kunder!
What´s not to like!?

Bruk det digitale utstillingsvinduet og selg varer til gamle og nye kunder

Vis deg frem i flere kanaler, det vil lønne seg.

Vis frem butikken din.
Det finnes argumenter som at de største nettbutikkaktørene er for store, og at det er vanskelig å konkurrere mot dem. Men ikke mist motet, se heller på mulighetene du har for å bli mer synlig nå som du kan nå ut til mange flere enn du kunne da du var avhengig av at kundene gikk forbi butikkvinduet ditt. Viser du butikken din på nett gir du dine eksisterende kunder muligheten til å se utstillingsvinduet ditt til alle døgnets tider. Gir du i tillegg disse kundene topp kundebehandling når de kommer til butikken, skal det mye til for at kunden ikke kommer tilbake, folk er nemlig lojale så lenge de føler at de får god og kvalifisert service.

Nå nye kunder.
I tillegg til at dine eksisterende kunder kan følge med og se hva du har i butikken til enhver tid, når du også ut til nye kunder. Disse kundene ville ikke visst om deg hadde du ikke vært synlig på nett, og du åpner opp for en større kundegruppe enn du tidligere hadde mulighet for.

Sats på lojalitet.

Utnytt potensialet i at kunden gjør research på nett før hun kommer til butikken din. Har du et lojalitetsprogram? Bruk dette til å trekke kundene til deg og gi dem verdi for sin lojalitet. Det er ikke alltid så mye som skal til, føler kunden at hun får noe ekstra ved å handle hos deg så gjør hun nettopp det. Og ikke undervurder verdien av personlig oppfølging, kunnskap og engasjement. Det er lite som kan overstige dette.

Kassasystemloven 2019

De ansatte i butikken vil yte enda bedre om de har gode systemer å jobbe med. Et enkelt og fleksibelt kassesystem vil hjelpe dem gjennom arbeidsdagen.

Gi de ansatte gode verktøy.
Mobile og fleksible kassesystem med oppdatert lagerbeholdning og enkle betalingsløsninger øker sjansen for at kunden får den beste kjøpsopplevelsen i butikken din. Og opplever salgsteamet at systemene fungerer og at de kan stole på dem, blir de selvsikre og kan fokusere på det de bør fokusere på; nemlig kunden.

Hvordan går du frem?
I vårt webinar Front Systems på 1-2-3 lærer du mer om hvorfor det er viktig å være synlig på nett, i tillegg til hvor enkelt det lar seg gjøre.

Se webinaret her.