Har din butikk et digitalt utstillingsvindu?

I 2018 gjorde hele 43 prosent av nordmenn undersøkelser på nett før de handlet i fysisk butikk. Det digitale utstillingsvinduet blir viktigere for hver dag som går.

Google annonser for varer i butikk

E-handel og fysisk handel smelter sammen.

E-handel og fysisk handel smelter sammen.
Digitale bilder og informasjon om varene du selger er helt nødvendig for å bli synlig på nett. Automatisk vareimport forkorter veien til digital synlighet, og gjør det samtidig enklere for kunden å handle lokalt.

PostNord sin netthandelsrapport for 2018 viser at 43 prosent av nordmenn undersøkte på nettet før de handlet i fysisk butikk. På samme tid gjorde 32 prosent av nordmenn undersøkelser i butikk før de handlet på nett. Dette understreker viktigheten av å være synlig på nett, samtidig som det gir en forståelse av hvor viktig det er å vise kunden ett univers på tvers av kanalene -si det samme og ha gjenkjennbare faktorer hvor enn butikken eksponerer seg. Får kunden den samme følelsen gjennom butikkens «tone of voice», uttrykk, service og miljø, i alle kanaler, føler kunden seg trygg på butikken og det den selger.

Så, hvordan bli synlig i en verden der e-handel og fysisk handel smelter sammen?

Google annonser for varer i butikk.
Det dreier seg ikke bare om å nå ut til nye kunder, det dreier seg vel så mye, om ikke mer, om å nå de kundene man allerede har i nærområdet. Disse kundene ønsker å få vite om produktene som de leter etter finnes i butikk i nærheten. Finner de ikke denne informasjonen er det enkelt for dem å søke hos de store nettbutikkaktørene som har enorme lager og effektive fraktmetoder, og heller bestille der.

Google annonser for varer i butikk gjør det mulig for de som undersøker på nett å identifisere om produktene finnes i butikker i nærheten av dem. Annonsene gir en omnikanal-opplevelse, gjennom at produkter i fysisk butikk eksponeres over nett gjennom Google sine søkeresultater.

La oss ta et eksempel. Du er på ferie og har glemt sandaler. Du tar opp mobilen og skriver «damesandaler», og en liste over butikker i nærheten med damesandaler på lager dukker umiddelbart opp. Klikker du på en annonse får du opp informasjon om hvor mange sandaler butikken har på lager, i tillegg til avstanden til akkurat denne butikken. Avstanden skal være innenfor rimelig kjøreavstand, ellers vises ikke annonsen.

Du drar til butikken, kjøper sandalene og drar rett til stranden.

I dette tilfellet har Google-annonsen fungert som et utvidet, digitalt utstillingsvindu, som kunden ikke hadde sett med mindre hun hadde gått rett forbi den fysiske butikken. Med andre ord et salg som trolig ikke hadde skjedd hadde det ikke vært for det digitale utstillingsvinduet.

Blur close up connection 218717

Google annonser for varer i butikk fungerer som et utvidet digitalt utstillingsvindu, og kunden finner deg. Photo by PhotoMIX Ltd. from Pexels

Bruk tiden riktig.
Legger du varer inn manuelt tar det cirka fire minutter å punsje informasjonen for én vare inn i kassesystemets backoffice-løsning. Annonserer og selger du varer på nettet må du også få tak i bilder av varene, og laste opp disse. En gjennomsnittsbutikk registrerer cirka to tusen nye varer per år. Du og dine kolleger bruker med andre ord cirka ett hundre og trettitre timer hvert år på å legge varer inn i systemet.

Det føles kanskje ikke som det brukes så mye tid på vareinnleggelse siden det gjøres mellom alle andre gjøremål, men ser man tallene foran seg som i dette eksempelet er det enkelt å forstå at det her går mye tid man kunne brukt på andre oppgaver. Med automatisk ordreimport føres all informasjon om en vare direkte fra leverandør og inn i kassesystemet, og videre ut i digitale kanaler.

Automatisk ordreimport.
Med Front Systems får du automatisk ordreimport, noe som betyr at når du mottar ordrebekreftelsen fra leverandøren din føres vareinformasjonen automatisk inn i kassesystemet, uten at du trenger å gjøre noe manuelt arbeid. I det samme varene ankommer butikken din kan du enkelt gjøre varemottak og skrive ut etiketter. I mange tilfeller slipper du også å skrive ut etiketter siden varene kommer ferdig priset. Du får varene raskt og effektivt ut i din fysiske butikk, samtidig som de føres automatisk opp i nettbutikk, på markedsplasser som Miinto, og eventuelt i Google-annonser.

Raskt og enkelt varemottak

Når varene ankommer butikken din kan du raskt og enkelt gjøre varemottak og skrive ut etiketter. Foto: Simpleness.no

Sparer tid hos Høyer.
Hos Høyer på Egertorget i Oslo har de brukt automatisk ordreimport over en periode, og de er veldig fornøyd.
- Automatisk ordreimport av merker som Maud og Fram sparer oss for mye tid, og hos Høyer er vi veldig fornøyd med denne løsningen fra Front Systems, sier Wenche Jacobsen, Warehouse Manager hos Høyer Egertorget.

Flere leverandører støtter.
Det er flere leverandører som støtter automatisk ordreimport. Merker som DK Company, Bestseller, Line of Oslo, Samsøe & Samsøe og FWSS er alle brands som legger til rette for automatisk ordreimport.

Ønsker du å vite mer om automatisk ordreimport?
Skann QR-koden eller gå inn på http://bit.ly/frontimport for å lære mer.

Automatisk ordreimport med Front Systems

Skann QR-koden med kameraet på telefonen din, og lær mer om automatisk ordreimport.