10 tips for å nå Generasjon Z

10 tips for å nå Generasjon Z

Er du klar for Generasjon Z?


10 tips for å nå Generasjon Z

Generasjon Z undersøker mer før de handler

Hvem er Generasjon Z?

Generasjon Z (eller bare Gen Z) er et begrep som brukes om generasjonen født fra midten av 1990-årene til begynnelsen av 2010-årene. Denne generasjonen har ofte brukt moderne teknologi og internett store deler av livet, og har dermed god kjennskap og kompetanse på teknologi og sosiale medier.

Generasjon Z står for rundt 40 prosent av forbrukerne i verden. På tross av dette er det få bedrifter og brands som fokuserer på hvordan de markedsfører seg mot denne gruppen.

Pandemien startet ikke bærekraftsrevolusjonen, men den har satt den i hyperdrive, og Gen Z er i førersetet. Studier viser at Gen Z-kunder krever bærekraftig detaljhandel. Gen Z-kunder foretrekker å kjøpe bærekraftige merker og er villige til å bruke mer på bærekraftige produkter.

For å lykkes i dagens og fremtidens marked, er det viktig å legge fokus på denne gruppen av forbrukere. Vi gir deg derfor 10 tips til hvordan du kan kommunisere med Generasjon Z.

1. Ikke skap annonser, skap verdi.
Generasjon Z kjenner ikke til en verden uten enkel Internett-tilgang og mobilteknologi. De er den mest teknologiske generasjonen så langt, og de vet at deres oppmerksomhet er verdifull for annonsører. De ser aldri gjennom en hel annonse, og de gjennomskuer sponsede innlegg. Det de er på jakt etter er verdi.

Generasjon Z ser etter nettsteder, kanaler og profiler som gir dem det de leter etter, enten det er underholdning, opplæringsvideoer eller kunnskap. Er det for mange steg og hindringer for å komme til innholdet går de heller et annet sted for å finne det de leter etter.

2. Ikke fortell at du er best, vis det.
Generasjon Z sitt non-verbale språk kan virke skremmende på noen. Tradisjonelle bedrifter liker å skrive om hvor gode der, og hvor mange år de har vært markedsledende. Det hjelper ikke for Generasjon Z. Hvis nettsiden din ser ut som den ble laget for ti år siden ser du gammel ut. Hvis nettsiden din ikke er mobilvennlig, går de videre. Du må ha innhold som engasjerer. Det hjelper ikke at du har vært i bransjen i mange år hvis du ser uprofesjonell og utdatert ut. Da holder du ikke på oppmerksomheten til Generasjon Z i mer enn ett sekund.

3. De bryr seg ikke om hva du selger. De bryr seg om hvordan du kan hjelpe dem.
Generasjon Z vet veldig godt at det følger makt med Internett og teknologi, og mange av dem sidestiller en karriere som blogger/influencer med en grad fra høyskole eller universitet. Hver dag ser de bevis på dette i sin Instagram-feed. Og Generasjon Z har verktøyet for å realisere denne drømmen. Mange av dem starter med å bygge sine sosiale profiler i barneårene, og de som tiltrekker seg oppmerksomhet fortsetter med å bygge sitt eget merkenavn. Generasjon Z er ikke bare kunde, men også konkurrent. Dette er viktig å huske på når innhold skal produseres. Lag innhold som kan hjelpe dem, gjøre dem sterkere og gi dem svar.

4. Du må være synlig på mer enn ett sted.
Det er vanskelig å fange oppmerksomheten til Millenniumsgenerasjonen, de veksler i gjennomsnitt mellom tre skjermer. Generasjon Z er enda vanskeligere å få fatt i- de veksler nemlig mellom fem skjermer, og kjører du annonse som fungerer på kun én plattform er du faktisk litt ille ute. I det øyeblikket øynene deres treffer annonsen, gir de oppmerksomheten til en annen skjerm! Generasjon Z veksler mellom smartphone, desktop, tablet, laptop og TV...

Generasjon Z shopper fra mobilen

Generasjon Z har lite tålmodighet og mye samvittighet.

5. Fortell hele historien på 8 sekunder eller mindre.
Dette er nemlig gjennomsnittlig oppmerksomhet Generasjon Z har før de hopper videre til noe annet. Så hvis du vil at de skal klikke på posten din, eller like bildet ditt på Instagram, må innholdet ditt ha et tydelig budskap; hvorfor skal de bry seg og hvordan kan det underholde dem? Og du må bruke 8 sekunder eller mindre.

6. Generasjon Z vil ikke bare snakke om å forandre verden. De vil faktisk gjøre det.
Ifølge en rapport fra USA vil 60 prosent av Generasjon Z at jobbene deres skal gjøre en forskjell i verden, mens 76 prosent er bekymret for menneskers påvirkning, som f.eks på miljøet. Dette betyr at store merkenavn bærer et ansvar, og dersom man ønsker å nå Generasjon Z må man være klar over at de vet om brands og selskap faktisk tar sitt ansvar, eller om de bare snakker om det.

7. Generasjon Z handler på nettet.
De lever i en digital verden, og de kjøper mye over nett, men det er ikke slutt på den fysiske butikken av den grunn.. Generasjon Z gjør all av sin research på nett, men de ønsker fremdeles å få opplevelsen av å gå i butikken, når de selv føler for det. Men, det er utrolig viktig å ha en god digital strategi, for uten det vet ikke Generasjon Z at butikken din finnes eller hvorfor de skal besøke den.

8. Grupper og tråder er det som gjelder.
Hvorfor er Generasjon Z så mye online? Fordi vennene deres er der. For å kunne kommunisere med Generasjon Z må du forstå hvorfor de tilbringer så mye tid på telefonene sine. En av hovedårsakene er at telefonen er ett av deres primære kommunikasjonsmiddel, ikke bare med nære venner, men også med grupper de er medlemmer av på nett. Dette er grunnen til at sosiale plattformer med grupper bestående av likesinnede brukere oppnår suksess. Lykkes man med å skape en slik gruppe, eller fellesskap om du vil, kan man kommunisere med medlemmene på en unik måte, samtidig som medlemmene kan kommunisere med hverandre i gruppen.

9. Kjendiser har ikke samme påvirkningskraft som de en gang hadde.
Noen selskaper holder fast ved å bruke kjendiser i reklame, men de har ikke samme troverdighet som de en gang hadde. Generasjon Z blir mer påvirket av sine favorittstjerner på YouTube eller Instagram. En undersøkelse gjennomført i USA viser at 63 prosent av spurte Generasjon Z heller vil ha ekte mennesker i en reklame, enn kjendiser. Hva betyr dette? Det betyr at Generasjon Z bryr seg mer om historien og meningen bak det de ser på.

10. Generasjon Z har et åpent sinn og de vil at alle skal komme overens!
Det er derfor viktig å lage intelligent, gjennomtenkt og inkluderende innhold. Det bør ikke handle om hvordan du har rett og hvorfor noen andre tar feil. Generasjon Z bryr seg om et inkluderende samfunn, og det bør du også gjøre.

Vi har verktøyene du trenger!

KONTAKT OSS FOR EN HYGGELIG PRAT

Generasjon z vil handle når og hvor de vil

Ja takk begge deler. Generasjon Z vil ha fleksibiliteten til å velge hvor og hvordan de handler.