Netthandel i Norge: sterkere enn noensinne

Netthandelen øker stadig og nordmenn har for lengst kastet seg på trenden. I tillegg blir netthandelen mer og mer mobil. Telefonen brukes til alt fra å handle, ta bilder av varer, gjøre research og til å be venner om råd.

Front21 Kopi

Nordmenn handler mye på nett. Er din butikk på nett?

PostNord publiserte nylig en rapport om netthandel i Norden 2018. Front Systems har funnet frem de viktigste resultatene for Norge.

Kartlegging av hele kundereisen er viktigere enn noensinne

- Netthandelsmarkedet i Norden er i stadig utvikling, og den fysiske handelen utfordres daglig. Forbrukerne lever mer og mer digitalt, og det er viktig for netthandelsaktørene å følge og kartlegge kundens adferd før, under og etter kjøpet, skriver Håkan Ericsson, administrerende direktør og konsernsjef i PostNord. – En svært tydelig trend og nok et tegn på den økte digitaliseringen er at nordiske nettkunder bruker mobilen i stadig større grad i forbindelse med nettkjøp, fortsetter han. – Mobilen brukes ikke bare til å gjøre research om varer før et kjøp, mobilens kart -og posisjoneringsfunksjoner brukes også flittig, og mobilkameraet har blitt en naturlig del av kjøpsadferden på en måte vi ikke har sett tidligere, avslutter han.

Banking Buy Computer 34577

Stadig flere handler på nett

Over halvparten av befolkningen handler regelmessig på nett

Undersøkelsen viser at 1,8 millioner norske forbrukere handlet på nettet i en gjennomsnittsmåned i 2017, noe som tilsvarer 63 prosent av befolkningen.

Rikke Kyllenstjerna, netthandelsekspert i PostNord Norge, sier at norske forbrukere tradisjonelt har de største gjennomsnittlige handlekurvene per person i Norden.
- Markedsplasser vil få større oppmerksomhet i tiden som kommer, og forbrukerne vil gå inn på f.eks. komplett.no og kjøpe apotekvarer, fortsetter hun.

Ser vi til motebransjen er trenden den samme. Markedsplasser som Miinto tar stadig større markedsandel, og synlighet, korrekt lagerstatus og tilgjengelighet er alle faktorer som er helt nødvendig for å overleve.

Mobilen, vår beste venn

Netthandelen blir mer og mer mobil, og foreløpig er det kvinner og forbrukere i alderen 18-49 år som handler mest på nett.

Sms Red Woman

Mange shopper gjennom mobilen

Mobilen er mer sofistikert enn noen gang, og brukes til mer enn å bare gjennomføre selve kjøpet. Tilbud strømmer daglig gjennom mobiltelefonen, og kundene gjør oftere produktresearch gjennom den. Produktresearch gjennom mobilen gjøres hovedsaklig på hverdager når kunden ikke befinner seg i butikk. I tillegg til dette ser man at ca 25 prosent av de nordiske nettkundene gjør research samtidig som de er i en butikk eller på et kjøpesenter.

Andre funksjoner blir også brukt, blant annet kart -og posisjoneringsfunksjon for å finne butikker i nærheten. Noen ganger brukes også kameraet for å ta bilde av en vare eller en prislapp, og av spesifikke målgrupper, som for eksempel unge kvinner i prøverom, brukes kameraet for å be om tips og råd av venner og bekjente mens de shopper.

Omnikanalstrategi

I stedet for å satse kun på fysisk handel satser flere og flere på en omnikanalstrategi, altså tilstedeværelse både på nettet og i fysisk butikk. Butikkene må møte kundene der de er, uansett salgskanal.

Det er spesielt to former for forbrukeradferd som viser hvorfor det er viktig med en god omnikanalstrategi: showrooming og webrooming.

Rooming 3

Showrooming blir mer og mer vanlig blant norske forbrukere

Den vanligste varegruppen for webrooming er hjemmeelektronikk, noe som trolig skyldes produktets teknologiske kompleksitet som innebærer at kunden noen ganger må sette seg inn i tekniske detaljer.

De som praktiserer showrooming gjør det særlig når det gjelder klær og sko, der størrelse og passform spiller en avgjørende rolle.

Frihet og fleksibilitet

Frihet og fleksibilitet i kjøpsopplevelsen betyr mye for norske kunder, og stadig flere av kundenes kjøp flyttes til nettet. Mange sier også at det oppleves billigere å handle på nett enn i fysisk butikk.

Det er viktig for forbrukerne at leverandørene tilpasser seg deres forventninger, nordiske forbrukere er nemlig store tilhengere av valgfrihet. Muligheten til å velge hvor leveransen kan hentes, i tillegg til å få klar beskjed om når varen vil bli levert, er viktig for kundene.

I tillegg til at netthandel medfører vareflyt fra butikk til forbruker skaper det også en god del returer. At butikkene har returrutiner som lever opp til forbrukernes forventninger, har stor betydning.

Klikkoghent Kopi

Kundene vil ha frihet til å velge det som passer dem best