Klikkoghent Kopi

Kommer butikkenes død til Norge?

Mye har endret seg siden kunden handlet i én, kanskje to faste butikker. Netthandel tar stadig større andel kunder.

Selv om tradisjonell varehandel fremdeles har godt fotfeste i Norge, er det avgjørende for mange å være tilstede i de kanalene hvor kundene er.

Front Systems har snakket med bransjefolk for å få et bedre innblikk i hva som er deres bekymringer i dagens marked.

- Det er vesentlig at man følger med på hva som skjer, og når det skjer. Det er viktig å ikke henge etter de andre aktørene i bransjen, da er faren for å bli forbigått stor, sier Alexander Hvidsten Ingebritsen, medeier og daglig leder av Monsieur Scabal i Bergen.
Han fortsetter: -Det er viktig å holde tannhjulet mykt, alt må fungere til enhver tid. Gode verktøy for butikkdrift er avgjørende for at man klarer å gjøre en god jobb med alt fra personale, til varer og netthandel.

Henrik Skabo, daglig leder og eier av Skabo i Bygdøy Allé i Oslo, peker på de samme utfordringene som Hvidsten Ingebritsen nevner: -Det er mange om benet, man må prøve å kapre kunden. Det er stadig flere kanaler hvor kunden kan shoppe, og man må forsøke å ligge et hode foran de andre. Det er den evige kampen om å bli sett og kjøpt fra, avslutter han.

Skabo har god beliggenhet, og har ikke lagt merke til at det er færre kunder i butikken. Men ferske rapporter fra flere medier, blant annet hegnar.no og Aftenposten, viser at butikkenes død inntar land som USA.

Og mye tyder på at butikkhandel i Norge er på vei i samme retning.

Det siste halvåret har nordmenn handlet for 21,9 milliarder kroner på nett, og det er en økning fra 20,4 milliarder i første halvår i fjor, i følge en pressemelding fra PostNord.

Er din butikk klar for dagens kunder?

Front Bergans5